Podczas ostatnich zajęć szkoleniowych prowadzonych w ramach przedsięwzięcia „Czyste powietrze – LoKen jesteśmy na TAK!” uczniowie,
pracując metodami aktywnymi, nauczyli się rozpoznawać wpływ aktywności ludzkiej na zmiany klimatu. Dzięki zajęciom umieją też podać przykłady stosowanych w domach rozwiązań technicznych ograniczających negatywny wpływ domu na klimat. Wspólnie doszli do wniosku, że nie tylko nasze nawyki i zachowania, ale także miejsce i sposób mieszkania wpływają na stan środowiska.
Wpływ aktywności ludzkiej na zmiany klimatu
Nasze indywidualne działania, takie jak ograniczenie zużycia wody i energii czy segregacja odpadów mają znaczenie dla środowiska. Aż 21-30% emisji gazów cieplarnianych pochodzi z naszych domów- jedna osoba emituje rocznie ok. 10 ton dwutlenku węgla. Chociaż jest mało prawdopodobne, abyśmy mogli odwrócić zmiany klimatyczne, to jednak możemy znacząco ograniczyć fatalne skutki tych zmian. Dlatego warto korzystać z odpowiednich rozwiązań technicznych w naszych domach, ograniczać zużycie energii. zmieniać szkodliwe dla środowiska nawyki (np. nie wstawiać gorącego jedzenia do lodówki, wyłączać niepotrzebne światła, gotować tyle wody, ile nam potrzeba, zakręcać kran w czasie mycia zębów, korzystać z toreb wielorazowego użytku, nie drukować dokumentów, zamienić samochód na rower na krótkim dystansie- zobacz więcej: https://www.klimat.edu.pl/co-kazdy-moze-zrobic/).
Cechy domu, który jest przyjazny dla środowiska:
– zastosowane w nim rozwiązania techniczne redukują do minimum jego negatywny wpływ na środowisko,
– wykonany jest z przyjaznych dla środowiska materiałów (np. pochodzą z cegły i kamieni z rozbiórki),
– wyposażony jest w systemy sanitarne, grzewcze i świetlne, które gwarantują niskie zużycie energii i wody,
– rozmiar domu dostosowany jest do spełniania podstawowych potrzeb jego mieszkańców,
– usytuowany jest w odpowiednim położeniu w stosunku do stron świata,
– jest energooszczędny (okna z podwójną szybą, uszczelnianie okien i drzwi, żarówki energooszczędne, ocieplenie),
– wykorzystuje się w nim odnawialne źródła energii – kolektory słoneczne, turbiny wiatrowe, pompy ciepła, systemy ogrzewania pasywnego (ogrzewanie ze światła słonecznego),
– jego wnętrza pomalowane są na jasne kolory,
– jego mieszkańcy oszczędzają wodę (stosują końcówki na kran (perlator), uszczelniają kurki i spłuczki, nie marnują wody w toalecie, wykorzystują tzw. „szarą wodę” z kąpieli, zmywania, prania do mycia samochodu czy podlewania, o ile użyli biodegradowalnych środków myjących,
– jego mieszkańcy używają energooszczędnego sprzętu RTV i AGD,
– jego mieszkańcy nawiązują kontakt z „zieloną firmą”, która dostarcza energię w oparciu o źródła odnawialne,
– jego mieszkańcy segregują odpady, planują miejsce na składowanie i kompostowanie resztek organicznych.
Ważnym czynnikiem warunkującym mniejsze zużycie energii, a tym samym zmniejszenie kosztów eksploatacji budynku, jest obniżenie strat ciepła. Można je uzyskać poprzez:
– docieplenie ścian zewnętrznych,
– dodatkową warstwę izolacyjną stropodachu,
– pogrubienie warstwy izolacji termicznej w podłodze na gruncie,
– zastosowanie okien o niższym współczynniku przenikania ciepła z ramami wielokomorowymi,
– zastosowanie rolet zewnętrznych,
– zastosowanie wentylacji mechanicznej z rekuperatorem,
– zastosowanie instalacji pozyskujących energię ze źródeł odnawialnych np. kolektory słoneczne, fotowoltaika, pompy ciepła,
– warto rozważyć zastosowanie do ogrzewania domu pelletu – wysokokalorycznego i ekologicznego paliwa, wytwarzanego z odnawialnych surowców pochodzenia roślinnego, które nie zawiera szkodliwych substancji i nie wytwarza nieprzyjemnych zapachów.
Klimatyczny dom- wnioski uczniów
Klimatyczny dom to dom ekologiczny, powstały z myślą o środowisku. Spełnia on następujące warunki:
– wykorzystuje naturalne materiały i rozwiązania technologiczne przyjazne otoczeniu,
– zużywa mało energii,
– cechuje się wysoką akumulacją ciepła,
– chroni przed hałasem,
– jest łatwy w eksploatacji,
– jest ekologiczny do rozbiórki.
Przedsięwzięcie realizowane w ramach programu priorytetowego „Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej” z udziałem środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku: “Czyste powietrze – LoKen jesteśmy na TAK!” Nr 5929/23/B-EE/ECP-924/DEE