Gdzie mieszka pył? – warsztaty dla uczniów

Gdzie mieszka pył? – warsztaty dla uczniów post thumbnail image

26 lutego 2025 r w szkole odbyły się pierwsze warsztaty w związku z realizacją zadań w ramach projektu „Czyste powietrze- LoKen jesteśmy na TAK!”.

To cykl działań mających na celu zwrócenie uwagi naszych uczniów na problem zanieczyszczenia powietrza, spowodowany nieracjonalną działalnością człowieka. Grupą realizującą warsztaty w roku szkolnym 2024/2025 jest 15 uczniów z  klasy 3 D z rozszerzenia biologiczno- geograficznego. Głównym celem realizacji zajęć pt. „Gdzie mieszka pył?”  było przeprowadzenie doświadczeń dotyczących zanieczyszczeń powietrza osadzających się na budynkach w różnych lokalizacjach, ich obserwacje i wyciągnięcie wniosków dotyczących źródeł zanieczyszczeń powietrza.

Czym jest pył i gdzie w najbliższej okolicy może być go najmniej, a gdzie najwięcej i jak można to sprawdzić? Na te pytania uczestnicy zajęć znaleźli odpowiedzi w pierwszej części warsztatów podczas mini wykładu i pogadanki. Następnie, po zapoznaniu z przebiegiem eksperymentu uczniowie udali się w wytypowane miejsca w celu pobrania próbek (budynek szkoły, obiekty przy ruchliwej ulicy, obiekt zlokalizowany w pobliżu zadrzewionego terenu). Główną częścią warsztatów była obserwacja i analiza zebranego materiału.

Warsztaty zakończyło podsumowanie podczas którego uczniowie uzyskali odpowiedzi na pytania:

Jak określiłbyś/określiłabyś stopień czystości powietrza w poszczególnych miejscach?

Czym różnią się od siebie poszczególne próbki?

Co jest przyczyną różnic w stanie czystości powietrza w badanych miejscach?

Jaki jest związek między stanem czystości powietrza a zadrzewieniem?

Wyniki badań i obserwacje potwierdziły, że obszar, w którym znajduje się nasza szkoła jest przyjazny mieszkańcom ze względu na niski stopień zanieczyszczenia powietrza pyłami. Uczniowie zauważyli różnice w stopnia czystości powietrza w związku z niską emisją w miejscach obserwacji. Zwrócili również uwagę na zmiany źródeł ogrzewania budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej z „kopciuchów” na mniej emisyjne (gazowe) oraz wykorzystanie OZE.

Metody i formy pracy oraz wykorzystanie zakupionych w ramach dofinansowania pomocy dydaktycznych sprzyjały realizacji celów, rozbudzały wśród uczniów ciekawość poznawczą i skłaniały do przemyśleń nad poruszanymi problemami.

Warsztaty prowadziła nauczycielka geografii – pani Hanna Nielipińska.

Przedsięwzięcie realizowane w ramach programu priorytetowego „Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”  z udziałem środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku: „Czyste powietrze – LoKen jesteśmy na TAK!” Nr 5929/23/B-EE/ECP-924/DEE